Door Jasper Steffens
Status Donkervoort als rijdend cultureel erfgoed
Tijdens de jaarvergadering van 26 maart is er geïnformeerd naar de status van het FEHAC-project Rijdend Cultureel Erfgoed. Omdat ik te laat was voor de vergadering zelf, kon ik ter plekke geen inhoudelijke update geven over het project. Ik zal het daarom proberen om de status quo hier toe te lichten.
Sinds begin 2021 loopt er een gezamenlijk MCN/FEHAC-RDW pilotproject met als doel het koppelen van het RDW-kentekenregister en het NRME, waarmee het mogelijk wordt zogenaamde erfgoed-vinkjes aan mobiel erfgoed in het RDW-kentekenregister toe te kennen. Gezien mijn goede contacten met Bert Pronk van de FEHAC (en mijn inhoudelijke ervaring in het verleden als bestuurder van een van de drie RDW-providers) ben ik gevraagd mee te helpen binnen die projectgroep. Om dit vinkje ook voor Donkervoort aan te kunnen zetten voor voertuigen ouder dan 30 jaar, moet een koppeling tot stand worden gebracht tussen het Nationaal Register Mobiel Erfgoed [NRME] en het RDW-kentekenregister. Met de vele belanghebbenden (en het complexe politieke speelveld) is het best een complex en intensief project geworden.
Er is een onderzoek gestart om te beoordelen wat gedaan moet worden om de gegevens uit het NRME en het RDW-bestand aan elkaar te kunnen koppelen. Al snel werd duidelijk dat op een aantal niveaus de aansluiting moet worden gemaakt. Voor ieder van deze niveaus zijn de afgelopen tijd pilots gedaan:
- Voertuigtype [RDW] versus categorie [NRME]
Het hoogste niveau van koppeling is die tussen het voertuigsoort van de RDW en de Categorie van het NRME. Nadere analyse levert het volgende beeld op:
NRME categorie | RDW voertuigsoort, vòòr 01-01-1990 | |||
Aanhangwagens-opleggers |
3 | Aanhangwagen | 149.069 | |
Autonome aanhangwagen | 47 | |||
Middenas aanhangwagen | 916 | |||
Oplegger | 5.069 | |||
Vrachtwagens | 17 | Bedrijfsauto, max massa = meer dan 3500 kg | 10.609 | |
Bestelwagens | 3 | Bedrijfsauto, max massa = minder dan 3501 kg | 36.219 | |
Bromfietsen | 35 | Bromfiets | 140.197 | |
Bus-Autobussen | 167 | Bus | 499 | |
Caravans + campers | inrichting = Caravan | |||
0 | inrichting = kampeerwagen | |||
Fietsen | 5 | niet opgenomen in RDW bestand | ||
—– | Driewielig voertuig | 870 | ||
Landbouwvoertuigen | land.- bos aanhw of getr uitr stuk | 2.842 | ||
85 | Land- of bosbouwtrekker | 18.081 | ||
Legervoertuigen | 26 | Daf, voertuigsoort bevat YA | ||
Motorfietsen | 21 | Motorfiets | 182.545 | |
Motorfiets met zijspan | 4.151 | |||
——- | Motorrijtuig met bep. Snelheid | 725 | ||
—– | Mobiele machine | geen | ||
Personenauto’s | 64 | Personenauto | 328.938 | |
Racewagens | 0 | —— | ||
Rijtuigen, sleden | 496 | niet opgenomen in RDW bestand | ||
Voertuigen hulpverlening | 4 | inrichting = ambulance | ||
Speciale voertuigen | 39 | ——— | ||
Wagens en karren [ongemotoriseerd] | 2 | niet opgenomen in RDW bestand | ||
Wegenbouw Voertuigen | 0 | —– | ||
Overige voertuigen | 3 | —– | ||
totaal | 970 | totaal | 880.777 |
Conclusie: Koppeling voor het merk Donkervoort is mogelijk.
- Handelsbenamingen versus modellen
Verreweg de grootste klus is het synchroniseren van het derde niveau van koppeling; de handelsbenaming [RDW] versus de modelbenaming in het NRME. Voor deze proef hebben we als pilot een 10-tal merken/modellen doorgenomen en aangepast. Voor Donkervoort:
Merk |
Model |
Aantal voertuigen 30+ |
Aantal RDW handelsbenamingen |
Aantal handelsbenamingen |
Reductie % handelsbenaming |
Donkervoort | 75 | 17 | 5 | 71% |
De correcties die zijn doorgevoerd zijn:
Het verwijderen van onnodige punten komma’s en andere typfouten. De benamingen gelijksoortig maken; overal op dezelfde plek een spatie, punt of komma. Door deze aanpassingen werd niet alleen het aantal handels benamingen met gemiddeld 80% teruggebracht voor alle merken, maar ook wordt de koppeling met het NRME veel simpeler
Conclusie: Koppeling voor handelsbenaming Donkervoort is mogelijk.
Het vervolg
Na héél veel overleg zal de RDW opdracht krijgen om uit te zoeken in hoeverre het complete register nu praktisch kan worden gekoppeld aan het RDW kentekenregister. En dat maakt dat het project nu in een wat ‘stroperige fase’ zit. Voor het merk Donkervoort is het gelukkig niet zo ingewikkeld. Voor een aantal andere categorieën wel. Die hebben nogal impact. Daarvoor moet een formele uitvoeringstoets worden gedaan gezien de wettelijke taak van de RDW. OCW moet dit verzoek formeel indienen bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). IenW en de RDW zitten al maanden klaar, maar de brief van OCW is nog niet verstuurd. Er is aangegeven dat dit snel gaat gebeuren. Aan de andere kant werken we aan een project ‘vervolmaking kentekenregister’ waarbij wij de projectgroep de RDW helpt om fouten en onvolkomenheden in het register op te lossen. Door de inzet op synthetische brandstof (e-fuel) wordt de acceptatie van mobiel erfgoed haalbaar. Ik ben zelf erg positief en blijf mij hier in de projectgroep graag inhoudelijk voor inzetten. Acceptatie in Europa van rijdend cultureel erfgoed wordt ook duidelijk beter. Mocht je vragen hebben? Mail even naar: jackyenjasper@gmail.com
Jasper Steffens